Helgens dessert

 

Till lördagens julbord fick jag ansvara för desserten. Vet inte vad jag tänkte då jag valde att göra två, jag menar ett julbord mättar ju inte direkt (eller). Den ena var iaf saffranspannacotta med lingon, så fruktansvärt gott. Den andra efterrätten fick jag med på bild och det var ingefärspäron med kanel och mynta. 
 
 
Ingredienser
1/2 citron
1 msk strimlad färsk ingefära
5 dl vatten
5 dl strösocker
2 kanelstänger
2 kvistar mynta
4 päron

Skölj citronen och riv skalet. Skala och strimla ingefäran. Koka upp vatten, socker, citronskal, ingefära, kanel och mynta. Skala päronen och ta bort kärnhuset underifrån med en potatisskalare eller ett kuljärn. Sjud päronen mjuka i kryddlagen på svag värme ca 30 minuter. Låt svalna i lagen. 
 
 
 
Servera päronen med vaniljglass och hackade hasselnötter. 




Så gott så man blir förbannad. 
 
 
 
 
Allmänt | |
Upp